15 Ogos 2008

Luahan kekecewaan pemuda PAS Selangor.




Jumaat 15 Ogos 2008 12 Sha'ban 1429 Hijrah
Pemuda PAS luah rasa kecewa terhadap Lim Guan Eng
Mohd Nor Yahya Thu Aug 14, 08 5:05:39 pm MYT

IPOH, 14 Ogos (Hrkh) - Muktamar Dewan Pemuda PAS hari ini menyaksikan luahan rasa kecewa terhadap ketua kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor dan Pulau Pinang.
Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Selangor, Mohd Sany Hamzan melahirkan rasa kecewa kerana setakat ini masih gagal menemui Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim.
Begitu juga wakil Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang gagal menemui Ketua Menteri, Lim Guan Eng biar pun sudah beberapa kali menghantar surat untuk menemuinya.
"Biar pun kita sudah sambut 100 hari kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor, pemuda PAS hanya sekadar menjaga parking, mengutip sampah dan menampal poster ceramah.
"Saya melihat seperti ada masalah hubungan PAS dalam kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor dan hanya layak menjadi pemerhati di pinggiran," kata Mohd Sany.
Beliau juga berkata, ada di kalangan pemimpin KeADILan mendakwa kemenangan mereka kerana kekuatan sendiri dan bukan gadingan dengan PAS.
"Belum pilihan raya baik sahaja...bila dah menang ke mana perginya golongan muda mereka, lebih hairan lagi apabila ada menuduh PAS tidak bantu mereka masa pilihan raya.
"Masa sambutan 100 hari di Selangor tak ada satu pun bendera PAS digantung. Malah lebih mengecewakan lagi Dewan Pemuda nak jumpa Menteri Besar pun tak dapat.
"Pemimpin KeADILan kena sedar pemuda tidak rela PAS digunakan sebagai batu loncatan oleh mana-mana pihak termasuk KeADILan," katanya sebagai sokongan usul 'Memperkukuh Peranan PAS Dalam Pakatan Rakyat'.
Beliau juga berkata, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang memang mampu dan layak untuk menjadi Perdana Menteri. - mj/mks. _

sumber Harakahdaily.



Ulasan mod

Gambaran manifestasi sebenar hubungan PAS dalam PAKATAN RAKYAT berjaya diterjemah dalam muktamar Dewan Pemuda PAS setelah kerajaan PAKATAN RAKYAT terbentuk di Selangor dan Pulau Pinang.Di mana prinsip keadilan yang didakwa MB Nizar selari dengan perjuangan Islam bilamana anggota PAKATAN RAKYAT sendiri gagal menemui pemimpin yang
mereka julang untuk menyuarakan pandangan dan bantahan.Lebih menyedihkan lagi bilamana
kenyataan perwakilan pemuda PAS itu menyatakan bahawa perjuangan mereka tidak lebih sekadar hanya menjadi penjaga parking,pengutip sampah dan penampal poster ceramah dalam meneruskan agenda PAKATAN RAKYAT.Saya merasakan bahawa perlu ada kajian semula di pihak pimpinan PAS dalam mengekalkan hubungan dengan PAKATAN RAKYAT kerana ini merupakan satu penghinaan apabila prinsip perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS hanya layak dalam soal2 yang membabitkan pengutipan sampah dan menjaga parkir sahaja.Ini jelas satu penghinaan yang melibatkan entiti perjuangan Islam itu sendiri.Walhal pula perkara ini bukan didedahkan oleh UMNO/BN bahkan ini adalah kenyataan yang telah dikeluarkan oleh pimpinan pemuda PAS sendiri dan disiar oleh akhbar Harakah. Mana maruah pemuda PAS kalau perkara ini terus-terusan menjadi agenda perjuangan mereka.Inilah bahana keangkuhan PAS bilamana menolak perbincangan ikhlas dengan UMNO dan rela menjaga parkir dan mengutip sampah DAP dan PKR yang dengan jelas tidak membuka pintu perbincangan apabila mereka berada di puncak kekuasaan.

Tiada ulasan: